-
Klantportaal Mijn Nieuwe Energie
Mijn Nieuwe Energie is ons klantportaal waar je al je persoonlijke gegevens en verbruik kunt vinden.
-
Maatregelen overheid
Wegens de hoge energieprijzen, heeft de overheid verschillende maatregelen getroffen om de energierekening te verlagen.
-
Marktontwikkelingen
Sinds 2021 hebben we te maken met zeer hoge prijzen op de energiemarkt. Hier lees je hoe dat komt.
-
Flex en Variabel
Heb je een Flex of een Variabele overeenkomst? Hier vind je meer over wat ieder type overeenkomst precies inhoudt.
-
Terugleveren en salderen
Wek je zelf energie op, door bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan is het verstandig dit tijdig door te geven en te kijken wat dit jou oplevert.
-
Facturatie
De maandelijkse factuur is een voorschot dat wordt berekend naar aanleiding van je verbruik in voorgaande jaren.
-
Jaarafrekening
Ieder jaar wordt er een afrekening gemaakt om je maandelijkse voorschoten te verrekenen. Het kan dus dat je iets terugkrijgt.
-
Ga je verhuizen?
Verhuizen is vaak veel werk, daarom willen we het je zo gemakkelijk mogelijk maken.
-
Wil je overstappen?
Je bent van harte welkom. Zo draag je heel eenvoudig bij aan een duurzame omgeving.
-
Vragen over meterstanden
Slimme meter? Standen doorgeven? Hier lees je wat je moet doen.
-
Slim laden
Je auto opladen met duurzame stroom en het energienet balanceren. Daar belonen wij je graag voor.
-
Storingen
Storing in mijn meter. Wat moet ik doen?
Ik heb toestemming gegeven om verbruiksdata te tonen, maar ik zie mijn verbruiksgegevens niet.
Je dagelijkse verbruiksdata is niet automatisch zichtbaar in het portaal. Wil je dit wel graag inzien? Dan dien je in het portaal aan ons toestemming te geven om deze data dagelijks op te kunnen vragen bij jouw netbeheerder.
Nadat je toestemming hebt gegeven duurt het ongeveer 10 werkdagen voordat wij de data van de netbeheerder binnen hebben en kunnen weergeven in het portaal.
Voorbeeld: je bent bij ons gestart per 3 december en je hebt ons op 6 december toestemming gegeven om de meter dagelijks uit te lezen. we verwachten de eerste dagelijkse verbruiken vanaf ca. 16 december van de netbeheerder binnen te krijgen en in je portaal te kunnen tonen.
Wie is verantwoordelijk voor mijn verbruiksdata?
Om je inzicht te geven in je verbruik, vraagt om | nieuwe energie jouw meterstanden op bij de netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters en het correct doorgeven van de standen.
Door een kortdurende storing van de meter kan het voorkomen dat we jouw verbruik niet van de netbeheerder hebben doorgekregen. Meestal betreft dit een enkele dag.
Zie je gedurende langere tijd geen verbruik staan? Neem dan contact met ons op, zodat wij kunnen controleren of de netbeheerder de verbruiksdata naar ons doorstuurt.
Tot wanneer kan ik mijn verbruik terugzien?
- Verbruik per jaar
Per jaar zie je hoeveel energie je in iedere maand van dat jaar hebt verbruikt. Deze data worden automatisch weergegeven ook wanneer je geen toestemming hebt gegeven voor het dagelijks uitlezen van je meterstanden.
Houd er rekening mee dat het verbruik dat we tonen in de eerste maand van je overstap, afhankelijk is van het moment van overstap en het moment waarop wij konden beginnen met het uitlezen van je meterstanden.
- Verbruik per maand
Per maand zie je hoeveel energie je op iedere dag van die maand hebt verbruikt. Om de dagelijkse meterstanden uit te kunnen lezen, dien je in het portaal toestemming te geven.
Nadat je toestemming hebt gegeven, kunnen wij tot maximaal 30 dagen terug je verbruik opvragen bij de netbeheerder, mits je in die periode ook klant bij ons was.
- Verbruik per dag
Per dag kun je zien hoeveel energie je op ieder uur voor gas of ieder kwartier voor elektra hebt verbruikt. Ook hiervoor dien je in het portaal toestemming te hebben gegeven om je dagelijkse meterstanden uit te kunnen lezen.
Nadat je toestemming hebt gegeven, kunnen wij je verbruik binnen de dag tot maximaal 1 dag terug voor je opvragen bij de netbeheerder.
Ik heb een conventionele meter. Kan ik ook online mijn verbruik inzien?
Heb je geen slimme meter? Dan zie je in Mijn Nieuwe Energie geen energieverbruik terug. Via je netbeheerder kun je een slimme meter aanvragen.
Hebben jullie ook een app?
Je kunt het portaal op je mobiel en tablet opslaan zodat het net als een app zichtbaar is. Hieronder zie je hoe je dat doet:
- Op een Apple iPhone of iPad
Ga in de browser naar Mijn Nieuwe Energie, tik op het delen pictogram (vierkant met het pijltje naar boven) en kies “Zet op beginscherm”. - Op een Android (o.a. Samsung) telefoon of tablet
Ga in de browser naar Mijn Nieuwe Energie, open het menu van de browser (drie puntjes rechtsboven) en kies “Toevoegen aan startscherm”.
Er verschijnt nu een icoon op je startscherm naar Mijn Nieuwe Energie, waardoor je altijd direct naar het klantportaal kunt gaan. Als je daarop tikt, opent je klantenportaal in een volledig scherm, net als een app. Wel zo makkelijk!
Wat kan ik in mijn online omgeving?
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
Waar kan ik mijn termijnbedrag vinden?
Het termijnbedrag is te vinden in Mijn Nieuwe Energie en op voorgaande facturen of bankafschrift.
Wordt mijn online omgeving verder ontwikkeld?
Wij proberen altijd te verbeteren, daarom zullen we in de toekomst steeds meer functionaliteiten toevoegen aan het klantportaal.
Mocht je nog goede suggesties hebben voor de online portaal, dan horen wij dit graag via info@samenom.nl.
Staat het prijsplafond in het maandelijkse verbruiksoverzicht?
Het prijsplafond voor energie is niet verrekend in het maandelijks verbruiksoverzicht . Het prijsplafond wordt verrekend over de gehele periode van je jaarrekening en omdat we dat volume nu nog niet weten, kunnen wij het prijsplafond in dit overzicht niet meenemen.
Kunnen wij iets zeggen over het aankomende prijsplafond voor energie en andere nieuwe maatregelen?
Op Prinsjesdag is een compensatiepakket gepresenteerd door het kabinet. Het pakket bestaat uit vier onderdelen en gaat gelden voor alle kleinverbruik elektriciteits- en gasaansluitingen met een verblijfsfunctie; huishoudens en andere kleinverbruikers zoals zzp’ers, winkels, verenigingen, kleine maatschappelijke organisaties en een deel van het kleine mkb. Het pakket bestaat uit de volgende onderdelen:
- Prijsplafond voor een basisverbruik (wordt per 1 januari 2023 ingevoerd)
- Noodfonds
- Voorkomen van onnodige afsluitingen
- Stroomlijnen van het hulpaanbod bij betalingsachterstanden.
Middels het prijsplafond voor het basisverbruik van energie wil het kabinet de energierekening betaalbaarder maken en zo betaalproblemen voorkomen. Mocht dit toch het geval zijn, dan is er een noodfonds beschikbaar.
Prijsplafond 1 januari 2023
Voor gas wordt het maximale tarief € 1,45 per m3 tot een verbruik van 1.200 m3.
Voor elektriciteit wordt het maximale tarief € 0,40 per kWh en het maximale verbruik 2.900 kWh.
Voor het energieverbruik boven het plafond betalen huishoudens en andere kleinverbruikers het tarief zoals opgenomen in het energiecontract.
Voorbeeld
De maximumtarieven van het prijsplafond betreffen de variabele leveringstarieven, inclusief energiebelasting en btw. Een huishouden met een gemiddeld verbruik heeft in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel van het prijsplafond. In 2021 was het gemiddelde verbruik van een huishouden 1.200 m3 gas en 2.960 kWh elektriciteit (CBS).
Stel het elektriciteitstarief op jouw contract is € 0,62 per KWh en voor gas is het € 3,10 per kuub met bovenstaand gemiddelde verbruik.
Dan betaal je voor gas 1.200 m3 x € 1,45 = € 1.740 in plaats van 1.200 m3 x € 3,10 = € 3.720. Dat is compensatie van € 1.980 per jaar voor gas.
En voor elektriciteit (2.900 kWh x € 0,40) + (60 kWh x € 0,62) = € 1197,20 in plaats van 2960 kWh x € 0,62 = € 1835,20. Dat is compensatie van € 638 per jaar voor elektriciteit.
In dit voorbeeld is de totale compensatie € 2.618.
Lees meer over het prijsplafond op www.samenom.nl/prijsplafond.
Maatregelen november en december 2022
Om huishoudens begin deze winter al te helpen, ontvangen huishoudens en andere kleinverbruikers met een verblijfsfunctie in november en december een vaste korting van € 190 per maand op de energierekening. Deze compensatie is voor alle kleinverbruikers hetzelfde. Wij verrekenen deze korting met je termijnbedrag.
Tweede of vakantie woning
Wanneer je in bezit bent van een tweede woning of een vakantiehuis, dan gelden de bovenstaande maatregelen per woning apart. Het verbruik wordt daar dus niet opgeteld. Dit komt doordat er twee elektriciteitsaansluitingen zijn en de maatregelen per kleinverbruik elektriciteitsaansluiting met een verblijfsfunctie gelden.
Maatregelen bedrijven
Voor bedrijven heeft het kabinet de inventarisatie afgerond naar opties voor gerichte steun aan mkb-ondernemingen, die niet ontkomen aan een hoog verbruik. Voor deze zogenoemde energie-intensieve mkb’ers komt de Tegemoetkoming Energiekosten-regeling (TEK). Het kabinet verwacht de voorwaarden van de TEK qua doelgroep, het totale budget, de percentages en de maximale steun per onderneming op korte termijn bekend te kunnen maken. Een dergelijke regeling moet voldoen aan Europese staatssteunregels en goedgekeurd worden door de Europese Commissie. Daardoor kan daadwerkelijke openstelling via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) duren tot het begin van 2023.
Dat volstaat niet voor energie-intensieve mkb’ers die nu al in acute problemen zitten en nog de winter van 2022/2023 te gaan hebben. Daarom is de inzet om vanaf november al andere maatregelen gereed te hebben om voor ondernemers (tijdelijk) de bedrijfslasten te kunnen verlagen. Het kabinet werkt de opties hiervoor zo snel als mogelijk uit.
Meer hierover is te lezen op de website van de overheid.
Welke maatregelen gaan gelden voor klanten die hebben geïnvesteerd in bijvoorbeeld een (hybride) warmtepomp?
Voor deze groep gelden dezelfde regels voor het prijsplafond. Mocht dit veranderen dan zullen we dit hier laten weten.
Ik heb nu een Vaste overeenkomst met gas en elektra, maar heb binnenkort een all-electric woning, waardoor mijn elektriciteitsrekening hoger wordt. Wat betekent dit voor mij?
Je behoudt je overeenkomst, alleen heb je dan geen verbruik op gas. Op elektriciteit geldt dan de maatregel die door de overheid genomen wordt. Tot aan het plafond betaal je een maximumtarief en daarboven het tarief vastgesteld door de leverancier.
Wat zijn de gevolgen van het prijsplafond voor de salderingsregeling?
Het prijsplafond geldt ná het salderen.
Zijn er gevolgen voor overeenkomsten met Vaste leveringstarieven?
Het prijsplafond gaat gelden voor alle kleinverbruik elektriciteitsaansluitingen met een verblijfsfunctie. Zijn jouw Vaste tarieven lager dan de tarieven die gelden voor het prijsplafond? Dan blijf je jouw lagere Vaste tarieven betalen. Zijn jouw Vaste tarieven hoger dan de tarieven binnen het prijsplafond? Dan ga je voor de eerste 1.200 m3 en 2.900 kWh de lagere tarieven van het prijsplafond betalen. Daarboven betaal je de tarieven die in jouw Vaste overeenkomst staan.
Wat is er aan de hand op de energiemarkt?
Sinds augustus 2021 is de markt voor gas en elektriciteit aan een stijging begonnen. Eén van de belangrijkste factoren daarvoor was een tekort aan aardgas in Europa. Begin 2022 kwam daar ook nog eens de oorlog in Oekraïne bij. Beiden duren voort en houden daarmee de hoge prijzen in stand. Wil je hier meer over lezen? Kijk dan verder op www.samenom.nl/toelichting-op-sterk-stijgende-energietarieven/
Hoe staat de markt er nu voor?
De Nederlandse gasvoorraden voor de winterperiode 2022/2023 zijn voldoende gevuld om een gastekort te voorkomen. Vanwege de onzekerheid of Rusland gas zou blijven leveren, is er dit jaar eerder begonnen met het vullen van de voorraden en zijn er alternatieven ingezet, zoals vloeibaar gas (LNG). Of de gasvoorraden de komende winter worden aangebroken en hoe leeg ze raken, hangt af van de temperatuur. Krijgen we te maken met een strenge winter met lege gasvoorraden tot gevolg, dan zullen we in 2023 weer hard aan de slag moeten om deze te vullen voor de winter van 2023/2024. Het wereldwijde tekort aan aardgas bemoeilijkt dit proces.
De combinatie tussen afhankelijkheid en onzekerheid resulteert in zeer hoge prijzen op de energiemarkten die per dag ook nog eens stevig fluctueren. Incidenten als het lek in de Nord Stream 1 vergroten deze onzekerheid.
Hoe komt het dat het normaal- en laagtarief kunnen omdraaien?
Heb je een dubbeltarief voor elektriciteit? Dan betaal je overdag het normaaltarief en in de avond en nacht het laagtarief. Het exacte moment waarop beide tarieven ingaan, is afhankelijk van de plek waar je woont.
Voorheen was het normaaltarief altijd hoger dan het laagtarief. Overdag wordt immers de meeste energie gebruikt en hierbij geldt: hoe meer vraag naar energie, hoe hoger de prijs. ’s Avonds en ’s nachts is er minder vraag naar stroom en betaalde je dus een lager tarief. Hierbij was het aanbod aan energie stabieler, doordat de productie van energie uit fossiele brandstoffen gemakkelijk uit- en aangezet kan worden en niet afhankelijk is van weersomstandigheden.
Tegenwoordig wekken we steeds meer energie overdag op met zonnestroom, dankzij onze gezamenlijke investeringen in duurzame energie. Hierdoor hoeven de duurste kolen- en gascentrales niet te produceren en daalt de prijs van stroom. We zien nu regelmatig zelfs in het weekend dat er helemaal geen conventionele centrales hoeven te draaien, en de prijs hierdoor richting (of onder) de nul gaat. In het geval van een dubbeltarief kan het daarom nu voorkomen dat de stroom overdag (normaaltarief) goedkoper is dan in de avond (laagtarief).
Dat de prijzen gedurende de dag nu lager kunnen zijn dan ’s nachts is dus het positieve effect van investeren in duurzame energie!
Heb je een overeenkomst waarbij de tarieven wijzigen, zoals Variabel of Flex? Houd er dan rekening mee dat welk van de twee tarieven het goedkoopst is, ook kan wijzigen. Kijk dus goed of het tarief omdraait bij tariefwijzigingen, zodat je weet welke van de twee het goedkoopst is.
Wanneer kunnen Flex klanten overstappen naar Variabel of Vast?
Klanten die een Flex overeenkomst hebben kunnen 2 keer per jaar overstappen op Variabel, namelijk op 1 januari en op 1 juli. Voor 1 januari dient men dit uiterlijk 30 november doorgegeven te hebben via info@samenom.nl. Voor 1 juli dient dat voor 31 mei te gebeuren. Klanten die van een Vaste overeenkomst komen, worden standaard overgezet op een Variabele overeenkomst tenzij zij anders aangeven.
Wil je van overstappen van Flex naar Vast, dan kun je dit op ieder moment doorgeven aan onze klantenservice. Zij laten je dan weten per welke datum de Vaste overeenkomst gaat gelden.
Waarom zit er een verschil tussen het tarief van Flex en Variabel?
Flex beweegt mee met de markt. Iedere maand worden de Flex tarieven bepaald op basis van de dan geldende marktprijzen. De Variabele tarieven worden in de regel twee keer per jaar bepaald, ook op basis van de dan geldende marktprijzen. Omdat Flex dus vaker wordt aangepast, kan het zo zijn dat deze tarieven hoger of lager liggen dan de Variabele tarieven.
Wat is het verschil tussen een Flex en een Variabele overeenkomst?
Bij een Flex overeenkomst wijzigen de tarieven iedere maand en bewegen zij mee met de energiemarkt. Bij Variabel wijzigen de tarieven in de regel 2 keer per jaar, op 1 januari en op 1 juli, tenzij een eerdere wijziging nodig is i.v.m. de marktsituatie.
Beide overeenkomsten zijn maandelijks opzegbaar. Het termijnbedrag wijzigt niet maandelijks bij een Flex overeenkomst. We zetten het termijnbedrag na de start levering klaar met de tarieven die op dat moment gelden. Het termijnbedrag wordt alleen automatisch gewijzigd na de jaarafrekening en indien er sprake is van substantiële marktwijzigingen (bijvoorbeeld per 1 januari). De termijnbedragen worden bij de jaarafrekening verrekend zoals gebruikelijk.
Wat is een Flex overeenkomst?
Bij Flex worden de tarieven voor elektriciteit en gas iedere maand opnieuw vastgesteld op basis van de op dat moment geldende marktsituatie. Bekijk de voordelen en kenmerken hier.
Mijn vaste contract loopt af, wat moet ik doen?
Wanneer je vaste contract afloopt, ontvang je van ons een voorstel om je contract te verlengen met de type contracten die we op dat moment aanbieden. Maak je geen keuze, dan ga je automatisch over naar een variabel contract.
Hoe berekenen jullie mijn verbruikskosten?
Net zoals bij ieder ander contract, betaal je iedere maand een vast termijnbedrag (voorschot) en ontvang je na een jaar je jaarafrekening.
Heb je een slimme meter? Dan zie je op de jaarafrekening je daadwerkelijke verbruik per maand en wat de kosten daarvan zijn op basis van de tarieven die in die maand geldig waren.
Heb je een conventionele meter? Dan vragen we je, zoals gebruikelijk, na ongeveer een jaar om je meterstanden door te geven. Het verbruik splitsen wij op tegen het landelijk vastgestelde verbruiksprofiel om te weten hoeveel verbruik we aan elke maand moeten toerekenen.
Hoe berekenen jullie mijn termijnbedrag?
We bepalen je initiële termijnbedrag aan de hand van het geldende maandtarief in de maand van aanmelding. Zijn de marktontwikkelingen dusdanig dat een wijziging van het termijnbedrag noodzakelijk en/of wenselijk is? Dan berekenen we een nieuw termijnbedrag voor je op basis van de dan gelden tarieven en brengen we je hiervan op de hoogte. Uiteraard kun je ook zelf een verzoek tot aanpassing van het termijnbedrag doen bij om | nieuwe energie. Dat kan zowel telefonisch als per e-mail.
Welke prijs ontvang ik voor mijn teruglevering?
Wek je met eigen zonnepanelen op de gecontracteerde aansluiting meer op dan je verbruikt, dan ontvang je daarvoor een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Sommige leveranciers verrekenen de opbrengst van zonnepanelen maandelijks. Hoe zit dat bij jullie?
De salderingsregeling passen wij altijd toe op de jaar- of eindafrekening. Op de jaarafrekening wordt op deze manier het verbruik in de winter verminderd met de energie-opwek tijdens de zomer.
Wij maken dus geen maandelijkse afrekeningen, want dat zou ongunstig zijn voor klanten. De kans is namelijk groot dat men dan in de zomermaanden het (lagere) netto teruglevering tarief krijgt, omdat men meer opwekt dan men verbruikt, terwijl men in de wintermaanden moet betalen voor zowel het (hogere) levering tarief als de overheidsheffingen.
Meer over de salderingsregeling is te lezen op www.samenom.nl/salderingsregeling/
Meer info over het aanmelden van zonnepanelen vind u op https://samenom.nl/zonnepanelen-aanmelden/
Wat zijn de gevolgen van het prijsplafond voor de salderingsregeling?
Het prijsplafond geldt ná het salderen.
Kom ik altijd in aanmerking voor saldering?
Je komt in aanmerking voor saldering wanneer je een elektriciteitsaansluiting hebt kleiner dan 3X80A. Daarnaast is het belangrijk dat de opwekinstallatie is aangemeld bij de netbeheerder via www.energieleveren.nl. Als de netbeheerder op de hoogte is van de teruglevering, kunnen zij dit administratief verwerken op de aansluiting. Vanaf dan kunnen wij de verwachte teruglevering meenemen in het termijnbedrag. Bij overstappen is het daarom het beste om dit binnen 10 dagen na aanmelden te doen.
Hebben jullie ook een salderingsgrens?
Volgens de wet mogen we maximaal het eigen verbruik salderen en dat doen we ook. Een voorbeeld: als je 3.000 kWh hebt verbruikt en 2.995 kWh hebt opgewekt, brengen we nog maar 5 kWh in rekening. Als je 2.995 kWh hebt verbruikt en 3.000 kWh hebt opgewekt, krijg je voor 5 kWh de terugleververgoeding.
Wat is mijn teruglevertarief?
Het tarief dat je krijgt voor teruglevering is gelijk aan het tarief dat je betaalt; dit heet saldering. Wij mogen maximaal het eigen verbruik salderen. Wanneer je op jaarbasis meer opwekt dan dat je verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Hoe gaan jullie om met teruglevering?
Wanneer je teruglevert, kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Waarom wijzigt ook de netto terugleververgoeding op het moment dat de leveringstarieven wijzigen?
Wanneer de elektriciteitstarieven wijzigen, dan verandert ook de netto terugleververgoeding (dus wanneer je per jaar meer opwekt dan je zelf verbruikt) mee.
De netto terugleververgoeding is een bepaald percentage van het kale leveringstarief. Dit komt door de sterke toename in het aantal geïnstalleerde zonnepanelen in Nederland, wat als effect heeft dat marktprijzen midden op de dag verhoudingsgewijs lager zijn dan op de uren dat er geen of veel minder zonopwek is.
Waarom zijn onze tarieven lager dan die van andere leveranciers?
De stroom die we met onze eigen duurzame projecten opwekken is qua prijs lager dan de actuele marktprijzen. Maar helaas loopt de duurzame opwek en de vraag daarnaar niet altijd gelijk. Dat betekent dat er tijdens een overschot in duurzame opwek goedkoop op de markt verkocht wordt en dat er bij een tekort aan duurzame opwek duur op de markt ingekocht moet worden. Door om | nieuwe energie wordt de beschikbare groene energie zo slim mogelijk verhandeld en dat zorgt er, mede doordat er geen winstoogmerk is, voor dat wij de energieprijzen voor onze klanten zo laag mogelijk kunnen houden.
Wanneer zie ik de belastingcompensatie terug op mijn energierekening?
Wegen de gestegen energieprijzen ontvang je in 2022 korting op je energierekening. Deze compensatie door de overheid vindt op twee manieren plaats:
- De regering heeft de energiebelasting op elektriciteit verlaagd van 0,114079 €/kWh naar € 0,044516 €/kWh.
- De vermindering energiebelasting (ook wel bekend als heffingskorting) is verhoogd van € 558,56 in 2021 naar € 824,77 in 2022.
Deze compensatie zie je terug op de jaarafrekening. Als je de nieuwe tarieven van de overheidsheffingen direct toegepast wilt hebben op je termijnbedrag, kun je hierover een e-mail sturen naar info@samenom.nl.
Waarom stijgen de elektriciteitstarieven als gas en kolen stijgen, terwijl ik van lokale zon- en windprojecten afneem?
Inderdaad is de elektriciteit die wij leveren afkomstig van onze eigen projecten, maar toch hebben de ontwikkelingen op de energiemarkten invloed op de tarieven. Dat heeft een aantal redenen:
Marktprijzen voor elektriciteit worden bepaald door de kostprijs van de opwek installaties
De groothandelsmarkt van elektriciteit is ook gewoon een markt van vraag en aanbod. Aan de aanbodzijde hebben wij diverse opwek mogelijkheden, zoals uiteraard zon en wind, maar helaas voor het grootste deel ook nog steeds kolen en gas gestookte centrales. De mate waarin de verschillende bronnen een aandeel hebben bepaald uiteindelijk het tarief op dat moment. Is er veel zon en wind opwek beschikbaar bij een gematigde vraag dan zijn de prijzen laag. Want voor zon en wind opwek heb je geen grondstoffen nodig, zoals wel het geval is bij kolen- en gascentrales. Een stijging van de grondstoffen van deze laatste twee vormen van opwek werken dus door in de elektriciteitstarieven op de groothandelsmarkten.
Subsidie op de duurzame projecten zijn gekoppeld aan de marktprijzen voor elektriciteit
Zon- en windprojecten ontvangen (nu nog) subsidie om de projecten rendabel te maken. De hoogte van die subsidie is afhankelijk van de gemiddelde groothandelsprijs van elektriciteit gedurende het jaar. Dat betekent concreet dat er subsidie uitgekeerd wordt bovenop de gemiddelde groothandelsprijs, omdat de overheid er vanuit gaat dat je die gemiddelde groothandelsprijs ontvangt voor de elektriciteitsproductie. De subsidie vult dan aan tot het maximale bedrag dat voor dat project is afgegeven. Deze maximale bedragen zijn in de afgelopen jaren overigens telkens minder geworden, omdat projecten tegen steeds lagere kosten gerealiseerd kunnen worden. Door dit subsidiesysteem moet er bij een oplopende markt dus wel meer voor de opgewekte elektriciteit betaald worden.
Productie en afname zijn niet altijd gelijktijdig
De opwek van duurzame elektriciteit en de afname daarvan liggen nooit 100% gelijk en dat betekent dat deze profielen gelijk gemaakt moeten worden. Dat loopt voor een deel ook via de energiemarkt. Effectief betekent dit meestal verkoop tegen lagere tarieven en inkoop tegen hogere tarieven. Bij momenten waarop er een overschot aan duurzame opwek is zijn de tarieven juist laag en bij een gebrek aan duurzame opwek zijn de tarieven hoger vanwege productie via duurdere centrales.
Dit betekent echter niet dat de geleverde elektriciteit niet duurzaam is, want wij leveren per saldo nooit meer dan dat wij opwekken met onze eigen duurzame projecten.
Hoe wordt mijn gasverbruik bepaald?
Je gasverbruik is anders dan het verschil tussen de meterstanden vanwege de calorische waarde. De factor van de calorische waarde wordt bepaald door jouw netbeheerder. De calorische waarde is de verbrandingswaarde van gas. Deze waarde meet hoeveel energie één kubieke meter gas oplevert. Deze waarde verschilt per gebied waar het gas wordt gewonnen. Om iedereen dezelfde prijs te laten betalen, wordt er een factor op je verbruik toegepast. Dit is afhankelijk van de calorische waarde van het aan jou geleverde gas. Zo betaalt iedereen voor dezelfde verbrandingswaarde van het aardgas.
Ondersteunt om | nieuwe energie de postcoderoosregeling?
Wij ondersteunen de postcoderoosregeling voor het toepassen van de ‘Regeling Verlaagd Tarief’. De gegevens van jouw deelname worden aan ons doorgegeven door de coöperatie van het postcoderoos project. Vlak nadat het project een jaar energie heeft opgewekt, wordt jouw aandeelvolume bekend. Jouw aandeelvolume wordt verrekend met de energiebelasting over je verbruik op jouw eerstvolgende jaarafrekening. Als jouw jaar-afrekenmoment later plaatsvindt dan het einde van het productiejaar zullen wij het aandeelvolume tot dat afrekenmoment reserveren.
Beïnvloedt deelname aan een postcoderoosproject mijn termijnbedrag?
Nee, dat leggen we graag uit. Een postcoderoosproject wordt afgerekend na een productiejaar. Een jaar na de start van het project wordt in kaart gebracht hoeveel energie iedere deelnemer heeft opgewekt. Vervolgens wordt de energiebelasting die op die hoeveelheid energie van toepassing is, afgetrokken van je jaarafrekening bij je energieleverancier. Dat betekent dus dat je korting krijgt op je energierekening. Wanneer we je termijnbedrag bepalen, dan kijken we niet naar hoeveel je betaald hebt na aftrek van de energiebelasting, maar naar je eigen energieverbruik. Wij dragen jouw maandelijkse kosten voor je verwachtte verbruik namelijk af aan de belastingdienst en je netbeheerder, terwijl de verrekening pas plaatsvindt na een jaar. Daarmee zouden wij een verlaging op basis van de verwachtte opbrengst in wezen voorschieten. Om je tegemoet te komen, willen we graag uitgaan van het laagst verwachtte jaarverbruik om je termijnbedrag zo laag mogelijk te krijgen.
Waaruit bestaan de energiekosten?
Je energiekosten bestaan uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw.
In dit overzicht kun je onze actuele leveringstarieven en de overheidsheffingen vinden, waaruit je energiekosten zijn opgebouwd. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn kun je altijd contact met ons opnemen.
Wanneer krijg ik mijn jaarafrekening?
De jaarafrekening ontvang je nadat je ongeveer 12 maanden bij ons klant bent. Wanneer je deelneemt aan een lokale opwekproject kan hier een uitzondering op gemaakt worden, wat van te voren apart gecommuniceerd zal worden en dan alleen voor dat project geldt.
Je krijgt de jaarafrekening elk jaar rond dezelfde datum. Elke leverancier is verplicht om je de jaarafrekening te sturen, binnen 6 weken na de afrekenmaand.
Als je een slimme meter hebt, lezen we de meterstanden voor je uit. Als je geen slimme meter hebt, vragen we je rond dit moment om je meterstanden door te geven. Meer informatie vind je op deze pagina.
Waarom krijg ik nog een termijnfactuur van mijn oude leverancier na mijn overstap?
Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle gemaakte en betaalde termijnfacturen crediteren.
Wat kan ik in mijn online omgeving?
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
Waar kan ik mijn termijnbedrag vinden?
Het termijnbedrag is te vinden in Mijn Nieuwe Energie en op voorgaande facturen of bankafschrift.
Waaruit bestaat mijn termijnbedrag?
Het termijnbedrag bestaat uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw.
Hoe wijzig ik mijn rekeningnummer?
Het rekeningnummer kan je wijzigen via een e-mail naar info@samenom.nl.
Hoe kan ik een betaling handmatig naar jullie overmaken?
Een betaling kun je handmatig voldoen onder vermelding van klantnummer en/of factuurnummer naar het rekeningnummer van je eigen coöperatie. Dit nummer vind je op je facturen.
Waarom werd na mijn overstap twee keer een termijnbedrag afgeschreven?
Als je bij ons bent gestart op of na de 18e van de maand, heb je onze reguliere facturatieronde gemist waarbij we de facturen opmaken voor de volgende maand. Om te voorkomen dat je direct een termijn achterloopt t.o.v. het leveringsjaar, draaien we in de eerste week van de maand een extra facturatieronde. Die termijn wordt halverwege de maand afgeschreven. De reguliere termijnronde wordt vervolgens rond de 27e afgeschreven.
Wanneer wordt mijn termijnbedrag afgeschreven?
Het termijnbedrag wordt altijd rond de 27e van de maand afgeschreven, voorafgaand aan de maand van levering.
Kan ik een betalingsregeling treffen?
Dat kan, neem hiervoor contact met ons op. Wij hanteren een maximum van 9 betaaltermijnen.
Welke betaalmogelijkheden bieden jullie aan?
Je kan via automatische incasso betalen of handmatig op factuur. Als je handmatig betaalt, mailen wij je maandelijks de termijnfactuur met daarbij een betaallink.
Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?
Het termijnbedrag kun je wijzigen via een e-mail naar info@samenom.nl.
Wat gebeurt er als een Vaste overeenkomst afloopt en wat wordt dan het termijnbedrag?
Klanten voor wie de Vaste overeenkomst afloopt, gaan automatisch over naar een Variabele overeenkomst, tenzij zij zelf aangeven liever op Flex te worden overgezet. We weten pas wat hun nieuwe termijnbedrag wordt ná de jaarafrekening. Op dat moment weten we namelijk op basis van welk verbruik we het termijnbedrag kunnen aanpassen.
Waaruit bestaan de energiekosten?
Je energiekosten bestaan uit meerdere componenten: de levering van gas en stroom, overheidsheffingen, netbeheerkosten, vaste leveringskosten en btw.
In dit overzicht kun je onze actuele leveringstarieven en de overheidsheffingen vinden, waaruit je energiekosten zijn opgebouwd. Mocht er toch nog iets onduidelijk zijn kun je altijd contact met ons opnemen.
Wanneer krijg ik mijn jaarafrekening?
De jaarafrekening ontvang je nadat je ongeveer 12 maanden bij ons klant bent. Wanneer je deelneemt aan een lokale opwekproject kan hier een uitzondering op gemaakt worden, wat van te voren apart gecommuniceerd zal worden en dan alleen voor dat project geldt.
Je krijgt de jaarafrekening elk jaar rond dezelfde datum. Elke leverancier is verplicht om je de jaarafrekening te sturen, binnen 6 weken na de afrekenmaand.
Als je een slimme meter hebt, lezen we de meterstanden voor je uit. Als je geen slimme meter hebt, vragen we je rond dit moment om je meterstanden door te geven. Meer informatie vind je op deze pagina.
Ik heb nu een Vaste overeenkomst met gas en elektra, maar heb binnenkort een all-electric woning, waardoor mijn elektriciteitsrekening hoger wordt. Wat betekent dit voor mij?
Je behoudt je overeenkomst, alleen heb je dan geen verbruik op gas. Op elektriciteit geldt dan de maatregel die door de overheid genomen wordt. Tot aan het plafond betaal je een maximumtarief en daarboven het tarief vastgesteld door de leverancier.
Wanneer en aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Wij willen de meterstanden weten bij de start levering, voor de jaarafrekening en wanneer onze levering weer wordt beëindigd. Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden. Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter.
Kan ik bij mijn lokale coöperatie blijven als ik verhuis?
Wanneer je verhuist, binnen de regio of naar een andere regio, zijn er drie mogelijkheden.
- Je kunt er voor kiezen om bij dezelfde coöperatie te blijven als je hen wilt blijven steunen. Dan hoef je alleen even contact op te nemen met je eigen coöperatie of een email te sturen naar info@samenom.nl. Je bestaande overeenkomst loopt gewoon door op het nieuwe adres.
- Het is ook mogelijk om over te stappen naar een andere lokale coöperatie binnen het om | nieuwe collectief die jouw nieuwe regio verduurzaamt. In dat geval kun je je nieuwe woning aanmelden voor een nieuw contract en daarbij kiezen voor deze coöperatie. Je dient in dit geval wel een email te sturen naar info@samenom.nl, zodat wij op de hoogte zijn van jouw verhuizing. Je bestaande overeenkomst met ons loopt namelijk door op het nieuwe adres.
- Kun je niet kiezen en steun je graag beide coöperaties of zelfs het gehele collectief, dan kun je je nieuwe woning aanmelden voor een nieuw contract en daarbij kiezen voor om | nieuwe energie. Ook dan dien je een email te sturen naar info@samenom.nl, zodat wij op de hoogte zijn van jouw verhuizing. Je bestaande overeenkomst met ons loopt namelijk door op het nieuwe adres.
Hoe kan ik mijn contract opzeggen als ik verhuis?
Wanneer je gaat verhuizen neem je je contract mee naar je nieuwe adres. Ook wanneer je tijdelijk levering nodig hebt op twee adressen is dit geen probleem. Wanneer je geen mogelijkheid hebt om je contract mee te nemen naar je nieuwe adres kun je je contract opzeggen. Neem hiervoor contact met ons op. Het is van belang bij een verhuizing minimaal 10 werkdagen voor de sleuteloverdracht of maximaal 5 werkdagen na de sleuteloverdracht de meterstanden door te geven.
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
Een verhuizing kun je doorgeven bij je eigen coöperatie of via een e-mail. Ben je een nieuwe klant? Dan kun je je online aanmelden of telefonisch contact opnemen.
Geen gas meer afnemen?
Ga je gasvrij wonen? Je kunt de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) die je met jouw netbeheerder hebt opzeggen. Je dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via www.mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal dan zorgdragen voor het verwijderen van de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. Als je de gasaansluiting nog niet meteen wilt laten verwijderen, dan kun je de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Hierna is het aan jou om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of het alsnog definitief verwijderen van je gasaansluiting. Aan beide opties het opnieuw aansluiten zijn kosten verbonden, die de netbeheerder bij je in rekening brengt. Het verwijderen van jouw gasaansluiting is kosteloos. Het blijft echter belangrijk dat je wel actief de aanvraag tot verwijdering doet.
Wanneer en aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Wij willen de meterstanden weten bij de start levering, voor de jaarafrekening en wanneer onze levering weer wordt beëindigd. Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden. Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter.
Regelen jullie mijn overstap?
Ja, wij regelen de gehele overstap. Wanneer je je bij ons hebt aangemeld, heb je altijd twee weken bedenktijd. Daarna brengen wij jouw huidige leverancier op de hoogte dat je naar ons gaat overstappen.
Op de ingangsdatum lezen we je slimme meter uit.
Wanneer je geen slimme meter hebt, vragen we je de standen door te geven. Zodra we de standen binnen hebben, geven wij de standen door aan je oude energieleverancier. Zij zullen binnen 6 weken nadat je bij ons bent gestart een eindafrekening voor je opmaken.
Voor deze overstapservice brengen wij geen kosten in rekening.
Wat gebeurt er als mijn contract afloopt?
Een maand voor het aflopen van je contract ontvang je een verlengingsvoorstel. Mocht je niet ingaan op dit voorstel verlengen we je contract voor onbepaalde tijd tegen het variabele tarief. Vanaf dat moment kan je op ieder moment je contract wijzigen of opzeggen.
Hoe kan ik mijn contract opzeggen als ik wil overstappen?
Wanneer je wilt overstappen naar een andere leverancier kun je je aanmelden bij de nieuwe leverancier. Zij regelen de gehele overstap en zeggen je contract bij ons op. Let er wel op dat je geen lopend contract bij ons hebt. Het kan zijn dat er daardoor een opzegvergoeding in rekening wordt gebracht.
Hoeveel bedraagt de opzegvergoeding?
De opzegvergoeding is afhankelijk van de resterende looptijd van je overeenkomst. Voor consumenten met een vaste overeenkomst die vóór 1 juni 2023 is afgesloten, gelden de volgende regels:
Resterende looptijd | Bedrag per product: |
tot 18 maanden | € 50,00 |
18 tot 24 maanden | € 75,00 |
24 tot 30 maanden | € 100,00 |
meer dan 30 maanden | € 125,00 |
Voor kleinverbruikers met een vaste overeenkomst afgesloten ná 1 juni 2023, dient te worden betaald voor het verlies dat de leverancier hierdoor lijdt. Na aanmelding bij een andere leverancier ontvang je automatisch bericht over de hoogte van de opzegvergoeding. Je leest hierover meer op www.samenom.nl/opzegvergoeding.
Waarom krijg ik nog een termijnfactuur van mijn oude leverancier na mijn overstap?
Iedere energieleverancier heeft een vast moment voor het maken van de termijnfacturen. Als jouw overstap na dat moment in de maand heeft plaatsgevonden, was je oude leverancier nog niet op de hoogte van je overstap en brengen ze een termijnfactuur in rekening voor de nieuwe maand. Op de eindafrekening zal de leverancier alle gemaakte en betaalde termijnfacturen crediteren.
Kan ik me ook als zakelijke klant aanmelden?
Ja, je kunt je ook als zakelijke klant aanmelden. Neem hiervoor contact op met een coöperatie in de buurt of stuur een e-mail naar info@samenom.nl. Uiteraard zullen wij zorgen voor een passend aanbod.
Nemen jullie mijn opzegvergoeding over?
Wij nemen een opzegvergoeding niet over. We zijn een coöperatie zonder winstoogmerk en willen investeren in de verdere lokale verduurzaming.
Kan ik een offerte krijgen?
Ja, dat is mogelijk. Je kunt zelf een prijsopgave opvragen via onze aanmeldsite.Voor een zakelijke offerte kun je contact opnemen met de lokale coöperatie in de buurt of een mail sturen naar info@samenom.nl.
Wat is de herkomst van mijn stroom?
Onze stroom wekken we uitsluitend op in Nederland met lokale energiebronnen bij jou in de buurt. Op het Stroometiket vind je de exacte herkomst en de verdeling tussen zonnestroom en windstroom.
Hoe kan ik mijn energieverbruik volgen?
Klanten met een slimme meter ontvangen van ons iedere maand een verbruiksoverzicht met daarin het energieverbruik over de afgelopen periode en een indicatie van de kosten. Wij mogen dit niet vaker dan een maal per maand doen. Wil je toch vaker een overzicht? Neem dan eens een kijkje op www.energieverbruiksmanagers.nl voor de mogelijkheden.
Bij wie moet ik zijn bij een mogelijk defecte meter?
In het geval van een storing kun je contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters. Bel ons gerust als je niet weet wie je netbeheerder is, wij kunnen je dit ook vertellen.
Wat gebeurt er als ik mijn meterstanden niet of te laat heb doorgegeven?
Wanneer we je meterstanden niet tijdig ontvangen, gaan wij de meterstanden berekenen. Dit doen wij op basis van de verbruikshistorie van de woning. Bij een nieuwe woning baseren wij de schatting op basis van het verbruik wat de netbeheerder verwacht.
Hoe gaan jullie om met teruglevering?
Wanneer je teruglevert, kom je in aanmerking voor saldering. De eigen opwek wordt afgetrokken van je verbruik. Het restant van het verbruik wordt in rekening gebracht. Wanneer je meer teruglevert dan verbruikt, dan ontvang je voor dat gedeelte een terugleververgoeding. Wat dit tarief is, vind je in onze Voorwaarden Netto Teruglevering.
Wordt mijn slimme meter uitgelezen?
Ja, indien je meter geschikt is om uitgelezen te worden. Als je niet wil dat de slimme meter wordt uitgelezen, kun je jouw netbeheerder verzoeken om deze functie uit te schakelen. Ben je verhuisd, dan lezen wij de slimme meter niet uit voor de begin- of eindstanden. We ontvangen dan graag de meterstanden van de woningoverdracht.
Wanneer en aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven?
Wij willen de meterstanden weten bij de start levering, voor de jaarafrekening en wanneer onze levering weer wordt beëindigd. Ben je overgestapt en heb je geen slimme meter, dan ontvangen we graag de huidige meterstanden. Als je wel een slimme meter hebt, lezen wij automatisch je meterstanden uit. Ben je verhuisd, dan ontvangen we graag de meterstanden van de woningoverdracht, ongeacht het type meter.
Wat kan ik in mijn online omgeving?
In het online portaal Mijn Nieuwe Energie kun je de volgende gegevens aanpassen/bekijken:
- Verbruik bekijken
- Termijnbedrag aanpassen
- Openstaande facturen betalen
- Actuele tarieven bekijken
Hoe kan ik slim laden?
In alle gevallen download je de app of bezoek je webapp op app.jedlix.com. Bij het aanmaken van je account kies je jouw auto.
Op het moment dat dit een Tesla is vragen we je om je Tesla account toe te voegen. Dit is je login die je ook voor je Tesla app gebruikt. Op die manier kunnen we jouw auto slim aansturen. Voor het kunnen slim laden van de andere type auto’s dien je een geldige laadpasnummer toe te voegen.
Daarna kies je om | nieuwe energie als jouw energieleverancier en geef je het klantnummer door.
Op het moment dat je gaat laden bij een van de laadpalen, die ook op de kaart in de app te vinden is, kunnen we beginnen met slimladen. Het laadpasnummer gebruiken we alleen om de laadpaal operator te laten weten dat jouw auto graag slim geladen wilt worden op deze paal. Als dit het geval is sturen we de start- en stopsignalen via de paal naar jouw auto.
Met welke mobiele platforms werkt de app?
Elke mobiele telefoon met een dataverbinding kan de app gebruiken. De app is te downloaden voor IOS (Apple iPhone) en Android. Ook kan je de webapp app.jedlix.com gebruiken.
Hoe weet ik welke openbare laadpalen slim kunnen laden?
Waar je kunt slim laden met de app via openbare laadpunten kun je vinden in de app. Je kunt voor die laadpunten ook de huidige beschikbaarheid checken. Op die manier weet je zeker dat er plek is om te laden. Daarnaast zullen we in de toekomst alle openbare laadpunten aangeven zodat je de app ook kunt gebruiken om op zoek te gaan naar een vrije openbare laadpunt in de buurt.
Voor welke auto’s en laadpunten werkt de app?
Doordat de app met steeds meer elektrische auto’s en een groeiend aantal laadpunten werkt, kunnen steeds meer elektrische rijders er van profiteren. Onze app werkt voor alle auto’s op de openbare laadpunten welke te vinden zijn op de kaart in de #ichargesmart app. Daarnaast kan er thuis slim geladen worden met je Tesla, BMW, Jaguar en Renault.
Kan ik gebruik maken van verschillende laadpassen?
Ja, je kunt alle laadpassen, waarmee je bij verschillende laadpaal operators kan laden, aan je account koppelen. Je laadpas account staat hier verder los van, we gebruiken alleen je pasnummer zodat het laadpunt jou herkent.
Hoe kan ik zoveel mogelijk besparen?
Hoe meer flexibiliteit je kunt geven, hoe groter je besparing zal zijn. Er zijn twee manieren waarop je dit positief kunt beïnvloeden.
De eerste manier is met je vertrektijd: hoe verder deze in de toekomst ligt hoe meer goedkope laadmomenten de app kan kiezen.
De tweede is met het gedeelte dat je direct wilt opladen: hoe kleiner dit is, hoe groter de kans is op een besparing.
Hoe weet ik dat het gelukt is met sparen?
In de app kan je je besparingen zien. Dit is zowel de meest recente sessie en je totale besparing voor zover je deze nog niet hebt laten uitkeren via de app. Dit laatste is dus je tegoed. Daarnaast geven we je ook een overzicht hoeveel je in totaal al hebt uitgekeerd.
Hoe en wanneer ontvang ik de beloning?
In de app kun je zelf aangeven wanneer je de beloning uit wil laten betalen. Dan wordt het bedrag op jouw eerst volgende energiefactuur verwerkt een uitbetaald.
Ik rijd een andere auto dan BMW/Tesla/Jaguar/Renault. Hoe kan ik slim laden?
Thuisladen kan alleen voor BMW, Tesla en de Renault Zoe (via de Z.E. Smart Charge app), maar openbaar Slim laden is voor iedere auto toegankelijk. Download de app en bekijk de kaart om te zien bij welke laadpalen er bij jou in de buurt beschikbaar zijn. Belangrijk is dat je een laadpasnummer toevoegt in de app. Met dat nummer herkennen wij jou op het moment dat je een slimme laadsessie start bij een laadpaal. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. Het bespaarde bedrag kan boven de 5 euro worden uitbetaald via ons.
Ik heb een Renault en laad thuis. Hoe kan ik slim laden?
Voor bestuurders van de Renault Zoe heeft de Z.E. Smart Charge app voor iOS of Android ontwikkeld, waarmee Renault Zoe rijders slim kunnen laden. Download de app en verbind je auto door het VIN nummer toe te voegen in de app. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. Dan kan het bespaarde bedrag boven de 5 euro worden uitbetaald via ons.
Ik heb een Tesla en ik laad thuis. Hoe kan ik slim laden?
Nadat je de app hebt gedownload, kan je jouw Tesla credentials en energie contract toevoegen aan de app. Wanneer je Tesla verbonden is, kan de batterij van de auto aangestuurd worden op duurzame en goedkope laadmomenten. Geef in de app aan de om | nieuwe energie jouw leverancier is en vul je klantnummer in. De financiële beloning die je hiervoor ontvangt kan je op een door jou gekozen moment laten uitbetalen door ons. Ben je geen klant? Dan is Slim laden gewoon mogelijk en help je mee met het balanceren van het energienet en draag je bij aan een groenere toekomst, maar krijg je geen beloning.
Bij wie moet ik zijn bij een mogelijk defecte meter?
In het geval van een storing kun je contact opnemen met je netbeheerder. De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meters. Bel ons gerust als je niet weet wie je netbeheerder is, wij kunnen je dit ook vertellen.